Julebord                     20.11.2015

2015 var vi flere nye medlemmer ved julebordet. Vi ble kjent litt først, så ga Helga en kort orientering om guidesituasjonen, oppsummering fra 2015 og om forventningene til 2016. Deretter ble det servert tradisjonell norsk julemat, dessert og kafe med hjemmelagde julekaker. Anne-Berit Foldnes viste oss Frida Hansen utstillingen på huset, og guidene var som forventet: de stiller mange spørsmål og koser seg med historie og fortellinger. Avslutningen ble nissepakkeleken, hvor vi hadde det KJEMPEGØY!!!! Bare spør de som var med.

Tur til SandnesGarn    14.10.2015

Vi ble tatt veldig hyggelig imot på SandnesGarn og fikk et spennende og morsomt foredrag om den tradisjonelle bedriften. Etter det ble vi delt inn i to grupper som ble ledet gjennom produksjonshallen, turen endte opp ved kafe-bordet og mange benyttet anledning til å handle i fabrikkbutikken til Guideforening-rabatt.

Marinbiologisk Strandvandring 29.08.2015

Noen av våre medlemmer hadde ikke sjansen til å være med på den marinbiologiske strandvandringen i april. Vi fikk forespørsel til å gjenta turen. Dette gjorde Andrea Lorenz med glede. Denne gangen på engelsk. Som før ble temaet fortsatt inne på Sola Strandhotell etter en time oppdagelsestur ute på stranda.

Tur til Byrkjedal           12.05.2015

Trygve Byrkjedal som er vokst opp i Byrkjedal tok oss med til en koselig og spennende tur ditt. På veien opp var første stopp ved vegmuseet, da vi fikk innblikk i en lang historie med utfordringer ved å bygge veier gjennom både fjell, sjø og fjorder. På Byrkjedal ble vi servert suppe og Trygve hadde anledning til å fortelle om sin barndom. Videre gikk ferden mot Gloppedalsura. Der fikk faren til Trygve fortelle om den gangen han var ung gutt under krigen. Veldig levende historie forsterket ved ekte våpen som han kunne vise oss. På veien hjem stoppet vi ved Daniel Øvstebø’s private bygdemuseum.

Marinbiologisk Strandvandring 15.04.2015

Til tross for regnværet stilte guidene for å ta en marinbiologisk vandring. Etter en time oppdagelsestur ute på Sola Stranda ble temaet fortsatt inne på Sola Strandhotellet en time til. I hotellrestaurant åpnet vi en marinbiologisk „skattekiste“ og bladde i faglitteratur mens vi nøt kaffe og te.

Tananger Kystkultursamlingen 14.01.2015

Det første aktivitetet i året 2015 var en maritim preget omvisning på Kystkultursamlingen i Tanager. Referent Åge Hagen tok oss med på en to og enhalv timers reise i fortiden til regionens kystfolk. Utstillingsrommene var  kalde og fuktige. Heldigvis fikk vi anledning til å varme oss opp med kaffe, kjeks og prat i den koselige og oppvarmet kafeen til Kystkultursamlingen.